Bloggturnén: en sammanfattning

Om det händelsevis är någon som har missat det så har jag varit ute på bloggturné med min nyutkomna bok Den snälla företagaren. Jag har en del fått frågor om bloggturnén efteråt: Hur gick det? Vad gav det marknadsföringsmässigt? Sålde du några böcker? Och så vidare. Därför kommer här en sammanfattning av turnén. Först några plus och minus:

+ Positivt gensvar från omgivningen.
+ Bra sätt att nätverka: Jag  fick anledning att kontakta ett antal vänner och bekanta. Dessutom fick jag några nya kontakter.
+ Jag hade en anledning att sprida information om boken på Facebook och Twitter varje dag.
+  Ett bra och roligt exempel på gerillamarknadsföring, alltså marknadsföring för dig som har gott om idéer och mer tid än marknadsföringsbudget.

– Det tog mer tid än jag hade räknat med.
– Jag sålde bara några enstaka ex av boken under turnén.

Den som köpte boken under turnén kunde få rabatt med hjälp av en särskild kod, men vi sålde bara ett fåtal böcker på det sättet. Så betyder det att turnén var misslyckad? Nej, det tycker jag inte. Marknadsföring handlar om långsiktighet – och det är ju svårare att mäta de långsiktiga effekterna av turnén. Man brukar också säga att man måste höra något sju gånger (ibland har jag hört nio också) innan det går in. Bloggturnén blev kanske den första eller tredje eller sjätte påminnelsen för någon som sedan köpte boken efteråt, eller som kommer att köpa den längre fram. Förresten, är det här din nionde påminnelse och du känner att det är dags nu, så kan du köpa boken här ;-)

Den viktigaste lärdomen: Nästa gång jag gör en bloggturné ska jag sprida ut den mer i tiden. Ett turnéstopp varje vardag i två och en halv vecka blev för mycket. Jag lade nog en timme per turnéstopp på att svara på frågor i förväg och sedan ytterligare en timme varje dag på att skriva ett kort inlägg, publicera det, sprida informationen i andra sociala medier, ha kontakt med respektive bloggare och så vidare. Dessutom krävdes det lite planering och research innan jag drog igång turnén. Jag tror att det vore mer lagom att göra ett stopp varje vecka i ett par månader. Då skulle jag dessutom kunna följa upp turnéstoppen ordentligt, till exempel svara på eventuella frågor i bloggkommentarerna. Det hade jag knappt möjlighet att göra alls nu.

Om du missade någon dag så kommer här en lista med direktlänkar till alla stopp på bloggturnén:

7 mars: Hon den där
8 mars: Grenfeldt
9 mars: Glimrande glimtar
10 mars: Bokplantan
11 mars: Sophie Brömster
14 mars: Multimanus
15 mars: Ann Ljungberg
16 mars: Mediababe (borttagen länk pga inaktuell)
17 mars: Ord och inga visor
18 mars: Feminize.biz (borttagen länk pga inaktuell)
21 mars: Smartma (borttagen länk pga inaktuell)
22 mars: Ordinerat
23 mars: Malin the Writer

Undrar du något mer om bloggturnén? Skriv gärna dina frågor här i kommentarerna så svarar jag på dem!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *