Westander: Så bygger ni en lönsam snällhetskultur

Tidigare under hösten ordnade PR-byrån Westander ett frukostseminarium med titeln Så bygger ni en lönsam snällhetskultur.

Jag var tyvärr inte på plats men seminariet spelades in så jag tittade på det i efterhand. De som medverkade på seminariet var:

  • Cissi Elwin, chefredaktör och vd på tidningen Chef
  • Mattias Hansson, medieentreprenör och tidigare vd på Abbamuseet
  • Patrik Westander, vd på Westander

Moderator var Maria André, pr-konsult på Westander och tidigare reporter på tidningen Chef.

Det kom fram massor av smarta och snälla saker under seminariet. Här är några av dem:

  • Det är effektivt och lönsamt att vara snäll. Brist på snällhet i en organisation kan leda till att den blir långsam och ineffektiv.
  • Var inte rädd för att andra är bättre än du själv. (Här tänker jag själv att genom att lyfta andra människor blir organisationen bättre och då kan även du själv utvecklas och bli bättre.)
  • Snällhetskultur är ett aktivt förhållningssätt till omvärlden, där man vill andra väl. Det gäller att sända de signalerna till omvärlden och hoppas att man får den tillbaka. Det räcker alltså inte att vara passiv och kalla sig snäll för att man inte är elak.
  • Prata internt om att vara snäll – mot till exempel kunderna.
  • Anställ personer som man är överens med om att det är snällhet som gäller. Personer som inte håller med kanske man inte ska jobba ihop med.
  • Skapa ett klimat där medarbetarna är trygga och känner att de duger och inte måste vara rädda och oroa sig för att inte prestera tillräckligt.
  • En snällhetskultur är en tillitskultur. När kolleger litar på varandra är det lättare att vara snäll. Skapa ett klimat där de anställda inte behöver vara rädda för att en kollega ska markera revir eller liknande – det är okej att göra misstag.
  • Det är snällt att vara tydlig med varför man säger nej.
  • Ge snabba och tydliga besked i en rekryteringsprocess.
  • Det är aldrig snällt att vara otydlig.
  • Vi behöver få upp snällhet på listan över vad som kännetecknar en bra organisation, på samma sätt som effektivitet, lönsamhet och så vidare.
  • Var generös med beröm. Ge beröm på tre sätt: beröm någon öga mot öga, beröm någon inför en grupp och beröm någon när du pratar med en annan person. Då kan den personen lita på att du också berömmer hen när du pratar om någon annan. (Min reflektion här är att det här är motsatsen till att den som pratar skit om andra inför dig pratar också skit om dig inför andra).
  • Snällhet smittar. Börja i det lilla. I din egen arbetsgrupp och din närmaste omgivning.
  • Börja alltid med dig själv. Försök sedan att sätta dig in i dina medarbetares behov och därefter i dina kunders behov.

Charlotta Munter, som är PR-konsult på Westander, skriver om snällhet här: När snällheten kom till arbetsplatsen (länk borttagen pga trasig).

Jag är så glad att snällhet lyfts fram. Det ligger i tiden, och kanske var jag till och med före min tid när jag skrev Den snälla företagaren 2011. Det är en handbok för småföretagare som handlar om hur man kan göra affärer genom att vara snäll, och den känns fortfarande högaktuell.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *