Har ni sett reklamen på stan? ”Gör livet levande – ha en affär.” Jag stannade och bara stirrade på skylten, helt övertygad om att det var ett smaklöst aprilskämt i förtid. Men det är faktiskt på riktigt. Det finns en dejtingsajt som riktar sig till människor som redan har en relation och som vill hitta någon att vänsterprassla med! (Nej, jag tänker inte bjuda dem på någon länk men det är förstås inte svårt att hitta dem på nätet för den som är nyfiken.)
Jag är knappast den enda som upprörs över och uppmärksammar det här. Lena Andersson skriver en intressant krönika i DN som går ut på att en otrohetssajt bara behövs ”i ett samhälle där konventionellt parliv är enda riktigt godkända livsform”.
Att ett företag bygger sin affärsidé på otrohet tycker jag gör dem till ett osnällt företag. En viktig grund för ett snällt företag är viljan att hjälpa sina kunder. Men här är grunden viljan att hjälpa sina kunder till något så omoraliskt som otrohet. Hur tänker man om man jobbar där?
– Vad jobbar du med då?
– Jag hjälper folk att vara otrogna.
Men varför är hon en sådan moraltant nu då? Folk är otrogna ändå och det är knappast någon nyhet att människor använder dejtingsajter för att hitta vänsterprassel. Dessutom är det här en webbplats som är ärlig och tydlig med sitt uppsåt i stället för att folk ska smyga omkring på de vanliga dejtingsajterna. Jo visst, det är jättefint med ärlighet och tydlighet. Och jo visst, det är självklart upp till varje individ om hon eller han ska vara otrogen. Men det är inte finare och ärligare att gå bakom ryggen på sin partner för att man gör det på en webbplats med ett tydligt syfte. Det är inte finare och ärligare att uppmuntra folk att vara otrogna för att man är tydlig med att det är det man gör. Och det är inte finare och ärligare att tjäna pengar på otrohet för att folk skulle ha varit otrogna ändå.
Otrohetssajten är också ett typiskt exempel på en kund som platsar på min nejlista – en lista över kunder som jag inte jobbar för. En viktig del i det snälla företagandet tycker jag nämligen är att arbeta med snälla kunder. Ett företag med värderingar som helt krockar med mina, en vapentillverkare ett tobaksbolag – eller en otrohetssajt, är exempel på kunder som inte är snälla. Så, otrohetssajten: om ni behöver begripliga webbtexter så vänd er inte till mig!