Blir du avskräckt av det gulliga omslaget?

Den snälla företagaren har fått en helt okej recension av Malin the Writer, där hon ger boken betyget 6 av 10. Men en mening i recensionen bekymrar mig: ”Sådant som ’ÄLSKA-metoden’ i kombination med bokens utseende och utformning gör att boken känns väldigt inriktad på nyföretagande kvinnor.” Mitt problem med den här meningen är inte att den potentiellt minskar bokens målgrupp med hälften. Det är snarare den samhälleliga aspekten som är bekymmersam: Har vi inte kommit längre än så? Betraktas en bok fortfarande, år 2011, som inriktad på en kvinnlig målgrupp för att titeln är skriven med ett gulligt typsnitt? För att den har en färgskala som går i rött och rosa? För att ett verktyg i boken har fått namnet ÄLSKA-metoden? För att texten och bilderna inte cementerar gamla könsroller?

Den snälla företagaren omslag

Bokens formgivare, som är en man, föreslog det gulliga typsnittet och färgerna.  Bokens förläggare, också man, antog layoutförslaget med motiveringen att omslaget skulle sticka ut bland annan managementlitteratur. Det är också förläggaren som har kommit med förslag på de icke-könsrollstraditionella bilderna, som illustratören, också man, har ritat. ÄLSKA-metoden är däremot mitt eget påfund, och jag är riktigt nöjd med den :-)

Men frågan här är förstås: Vad tycker du? Blir du avskräckt av det gulliga omslaget? Extra intressant tycker jag att det är om du som är man och läser den här bloggen vill svara på det.

6 kommentarer

  1. Nej, jag blir inte avskräckt, jag har inte ens tänkt att färgerna skulle vara feminina. Inte förrän nu. Jag tycker snarare att de är snälla och mjuka fast strukturerade. Inte heller är omslaget övergulligt, randigt är rätt neutralt. Men jag är ju, tyvärr just nu, kvinna!
    Intressant fråga i alla fall!

  2. Jag tänkte inte på det heller förrän du påpekade det nu. :) Jag tycker den är fin, och för mig är den ”neutral”, trots att den har rosa och ett ”gulligt typsnitt” (vad nu det innebär?). Var stolt över din fina bok istället för att tänka på att någon retar sig på att den är rosa. Jag tror att hur den än skulle ha sett ut så hade alltid någon irriterat sig eller ondgjort sig över den. :)

    1. Nina: tack för pepp! Jo då, jag ÄR stolt och nöjd över den fina boken :-) Men lite bekymrad över samhället om en metod som heter ÄLSKA-metoden anses rikta sig till kvinnor …

  3. Jag tycker inte nödvändigtvis att det behöver vara något negativt att den känns mest inriktad på kvinnor, och enbart omslaget reagerade jag inte på. Det var kombinationen med innehållet och även lite ditt sätt att skriva som gjorde att den kändes så.

    Sen så är ju kvinnligt företagande mycket populärt just nu så det hade nog inte alls varit dum att rikta in sig ännu mer på dem.

    Just det med ÄLSKA-metoden ska du absolut (precis som med allt annat du skrivit i boken) vara stolt över, men för mig (som iofs inte är man) blev det lite för gulligull på vissa håll. Så du behöver nog inte vara bekymrad över hela samhället, bara lite bekymrad över mig ;)

    1. Okej, då är jag lite bekymrad över dig ;-) Nej, men allvarligt talat så tycker jag att det är så himla intressant med din reaktion på boken. De som känner mig vet att jag inte är gulligull-typen :-) Råkar du komma ihåg något exempel på något i mitt sätt att skriva som fick dig att känna så?

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

Share This