Skriver du på någon ny bok nu? Den frågan får jag titt som tätt, nu när Den snälla företagaren är färdig och publicerad. Svaret är nej, och frågan ger mig alltid – mot bättre vetande – lite dåligt samvete. Som författare vill jag hela tiden ha en ny bok på gång, det är liksom en del av min författaridentitet. Det är som om det bara är genom att skriva på en ny bok som jag kan uppfylla mitt mål att vara författare.
Men så är det naturligtvis inte. Just nu befinner jag mig i marknadsföringsfasen för Den snälla företagaren – en fas som är minst lika viktig för en författare som själva skrivandet. Marknadsföringen innebär bland annat att jag försöker få boken att synas så mycket som möjligt i sociala medier – på Facebook och Twitter och bloggar, till exempel. Jag jobbar också på att få tidningar att skriva om boken. Och så kommer vi att ha en releasefest för boken, den 28 april i Stockholm. Bjud in dig och kom dit, vettja!
Men nu har jag varit i marknadsföringsfasen i flera månader, så det börjar bli dags att ta tag i ett nytt – eller kanske ett nygammalt – projekt. Jag ska bara bestämma mig för vad det är som står på tur nu.