Hur hinna med att marknadsföra tidigare böcker?

Något som jag tycker är svårt att hinna med när man som jag bara jobbar som författare en dag i veckan, är att jobba med marknadsföring, PR och så vidare för de tidigare böckerna. Jag fick en fråga på Twitter häromveckan om hur det går med Blogga, tvittra och fejsbucka – kommunicera effektivt i sociala medier och jag har ärligt talat ingen aning. Jag har inte hunnit fokusera på det eftersom jag måste lägga all min författartid just nu på Akrobaten.

För mig har arbetet med varje bok ett antal faser:

  1. skriva synopsis
  2. skriva boken
  3. redigera
  4. produktions- /utgivningsfasen
  5. marknadsföring och PR.

Marknadsförings- och PR-fasen för en bok får kanske två eller tre månader men sedan behöver jag börja på nästa bok. Och ska det bli några böcker skrivna behöver jag ha fokus på den bok som jag skriver på eller redigerar just nu. Det är klart att jag kan göra någon enstaka insats för en tidigare bok, men särskilt mycket tid blir det inte. Och att jobba mer än vad jag redan gör, eller ta mer tid från mitt vanliga jobb som språkkonsult, alltså det som faktiskt betalar hyran, känns inte görbart  just nu. Någon som har ett bättre arbetssätt eller tänk att dela med sig av kring det här?

Idag fick i alla fall min första bok, Tydliga texter, en recension som jag är mycket glad och stolt över. Det är Camilla Eriksson, som bland annat skriver så här på fackboksbloggen De libris:

Jenny Forsberg har skrivit en liten pärla för alla er som inte är bästa vän med Språkrådets ”Svenska skrivregler”. Forsberg skriver om basal kunskap för att skriva bra texter utifrån ett språkligt perspektiv. Det kanske låter torrt, trist och tråkigt. Det är precis tvärtom.

Hurra och tack för det, säger jag!

4 kommentarer

  1. Jag har ett tips! Jag vet inte om det funkar eftersom jag inte provat det men du kanske kan vara försökskanin. ;) Här kommer det:

    Efter en ny tryckt bok, bestäm en dag när du skriver ner VAR du kan marknadsföra din bok. T.ex. inlägg på din blogg, facebooksida, rescensionsexemplar till tidningar, releaseparty eller andra kanaler som du kommer på.

    Sedan skriver du en lista på HUR du ska gå till väga för att göra detta. T.ex. skriv inlägg, kontakta tidningar, anordna ett releaseparty, skriv flyers att dela ut på tunnelbanan.

    Efter det bestämmer du en eller ett antal timmar/dagar där du bockar av allt på listan så att det blir GJORT. Försök göra bort det på ett så effektivt sätt som möjligt så att du slipper tid att gå och grunna på vad du inte har tagit itu med ännu.

    Bestäm sedan ett datum för PÅFÖLJNING. Kanske först efter en månad, sedan efter två, sedan tre osv. Då kan du titta på listan igen och se om något av dina PR-försök gav resultat. Det kanske finns någon kanal du kan marknasföra boken ytterligare, bestäm då en dag när du gör detta.

    Jag tror att listor och bestämda datum är ett bra sätt att få tummen ur och hålla koll på vad det är man har åstadkommit. Det är mitt bästa tips i nuläget. Lycka till! :)

    1. Kloka tips där, Elin! Särskilt det där med uppföljning tar jag till mig – det är lätt att tänka att nu har det gått x månader, nu har jag inte mer tid att lägga på den här boken. Men jo, någon enstaka dag får jag faktiskt se till att ha även efter den tiden :-)

Lämna ett svar till Elins kammare Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

Share This