Borde jag ha ett separat författarvisitkort?

Ibland upplever jag det som knepigt att ha flera olika varumärken att jobba med. Jag har framför allt två: språkkonsulten Jenny Forsberg på Klartext och författaren Jenny Forsberg, som bloggar här. I praktiken har jag många fler, ibland är jag Gomerabloggaren eller lakritsskribenten eller småföretagarcoachen eller något helt annat, men det är författaren och språkkonsulten som är mina huvudsakliga professionella varumärken.

Idag var jag på trevligt mingel hos nystartade hybridförlaget Lava. Jag träffade en massa nya människor och insåg att jag inte har något författarvisitkort. På mina visitkort står det att jag är språkkonsult och jobbar på Klartext. Webbadressen är också Klartexts. Men när jag är på mingel med andra skrivande människor så är jag ju det som författaren Jenny Forsberg. Om jag då lämnar ut ett visitkort vill jag helst att det ska hänvisa till jennyforsberg.nu, alltså den här sidan, min författarsida.

Samma dilemma har jag ibland i sociala medier. Jag har ett Twitterkonto som författare, @forfattarjenny och ett som språkföretag, @iklartext. Ofta är det tydligt vem av dem jag representerar för närvarande, men ibland, till exempel när jag pratar om någon av mina språkböcker, är jag båda samtidigt. Det är både språkkonsulten och författaren som har skrivit Tydliga texter.

Har du flera varumärken? Hur gör du för att hålla isär dem? Är det ens nödvändigt eller önskvärt att hålla isär dem?

1 kommentar

  1. Det låter som en lösning som kan funka! Jag ställer till det för mig genom att ha visitkort i firmans färger och med firmans logga på ena sidan och kontaktuppgifterna på andra sidan. Jag får bestämt klura vidare på det här :-)

Lämna ett svar till jennyforsberg Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

Share This