Checklista för att ge ut en bok

I vilken ordning ska man göra saker när man ger ut en bok? Här är checklistan som jag önskar att jag hade haft när jag gav ut Akrobaten.

När jag började med checklistan hade jag redan anlitat en redaktör (Mitt manus var färdigredigerat när den här listan börjar.) Jag hade också hittat en formgivare och två korrekturläsare.

  1. Börja göra en preliminär budget. Även om alla utgifter och inkomster inte är spikade förrän långt senare – kanske flera år senare – så behöver du ha en ungefärlig uppfattning om kostnaderna för att kunna sätta F-pris till exempel.
  2. Omslag. Jag fick tips om att ta fram bokens framsida tidigt, för att kunna använda den i marknadsföringen. I praktiken använde jag inte omslaget förrän längre fram, men det är en god idé.
  3. Spika baksidestexten, inklusive författarpresentation (I mitt fall hamnade den också på baksidan. Om du har en bok med flikar är det bättre att skriva författarpresentationen där.)
  4. Fixa eventuella blurbar så att de kan vara med på framsidan. (Själv prioriterade jag bort blurbar, trots att jag från början hade tänkt att ha sådana.)
  5. Ta in offerter från tryckerier. (Jag hade inte alla uppgifter nedan klara när jag började ta in offerter. Jag bad om hjälp med att förstå de uppgifter jag inte hade koll på alls. De tryckerier som inte hjälpte mig förstå blev förstås bortsållade tidigt i processen. Och så bad jag tryckerierna lämna offerter utifrån vissa antaganden om sådant som jag inte hade bestämt än, till exempel hur många böcker jag ville trycka.)
  6. Uppgift till tryckeriet: trycka digitalt eller offset?
  7. Uppgift till tryckeriet: upplaga.
  8. Uppgift till tryckeriet: sidstorlek/format.
  9. Uppgift till tryckeriet: antal sidor.
  10. Uppgift till tryckeriet: papper för inlagan.
  11. Uppgift till tryckeriet: papper för försättsbladen.
  12. Uppgift till tryckeriet: pärmens material.
  13. Uppgift till tryckeriet: bindning (inbunden, mjukband, danskt band, pocket, papperskvalitet osv).
  14. Uppgift till tryckeriet: färger på inlaga, omslag och försättsblad.
  15. Bestäm hur boken ska distribueras. Kontakta eventuellt ett distributionsföretag och skriv avtal. I mitt fall blev det Förlagssystem.
  16. Fyll i Bokrondellens avtal. Där kryssar du i vilken distributör du har, så det måste vara spikat innan. Fylla i deras avtal kan man göra långt innan boken finns. Det tar någon vecka innan du får inloggningsuppgifter och info om hur du ska registrera boken. (Jag tog inte tag i det här med Förlagssystem och Bokrondellen förrän långt senare i processen, men det hade varit bättre att göra det tidigt.)
  17. ISBN-nummer (behövs före omslaget så att det kan vara på baksidan).
  18. EAN-kod (i mitt fall fixade formgivaren det när han fick ISBN-numret).
  19. Resten av omslaget i rätt format med flikar, rygg etc.
  20. Skriv eventuellt tack/efterord.
  21. Skriv eventuellt en lista på tidigare böcker så att listan kan vara med i boken.
  22. Skriv copyrightsida (författare, titel, omslag och grafisk form, copyright, kontaktuppgifter, förlag, ISBN, tryckt hos).
  23. Layouta inlaga.
  24. Skicka manuset på korrekturläsning.
  25. Läs korrektur själv parallellt.
  26. För in korrekturändringarna – korrekturläsarnas och mitt eget, i formgivarens pdf och skicka till hen.
  27. Få nytt korrektur från formgivaren och kolla att alla ändringar blev rätt.
  28. Beställ provtryck (Om man trycker digitalt kan tryckeriet trycka en provbok. Trycker man offset får man fixa det från t.ex. Publit eller Vulkan för att korra etc.)
  29. Läs korrektur på provtrycket.
  30. Be formgivaren fixa korrfelen.
  31. Nytt provtryck.
  32. Ny inlaga till tryckeriet.
  33. Eventuellt ett provtryck till (Gäller bara om något blev fel i det första – i mitt fall var provboken tryckt bakochfram ;-)
  34. Kolla att allt är rätt med nya provtrycket.
  35. Bestäm F-pris – behövs för att registrera boken hos Bokrondellen.
  36. Bestäm utgivningsdatum och datum för första recension (utgivningsdatum fyller man i när man registrerar hos Bokrondellen).
  37. Registrera böckerna i Bokrondellen.
  38. Ordna porto för att skicka enstaka böcker till slutkund. I Akrobatens fall blev det billigast att köpa postens ”små bubbelplastpåsar med ekonomibrevsporto”.
  39. Skriv avtal med DHL (gjorde jag först, men eftersom de inte skötte sitt jobb skrev jag snart avtal med Posten i stället) för att kunna skicka böcker till Förlagssystem.
  40. Ordna releasefest. Börja med att ordna lokal och skicka inbjudan i god tid.
  41. Skicka böcker till BTJ direkt när jag får böckerna.
  42. Skicka ett ex av boken till Bokrondellen. (”När din bok har kommit ut skickar du ett exemplar till oss. Katalogexemplaret använder vi för att se att informationen du fyllt i stämmer. Vi lägger också till ämnesord och klassifikationskoder.”)
  43. Skicka pliktex till de bibliotek som ska ha det (info om det får du från ISBN-centralen när du beställer ISBN-nummer).
  44. Gör e-bok (Den punkten på listan har jag själv inte kommit till än, men den kan förstås göras tidigare om du bedömer att det finns en stor efterfrågan på din bok som e-bok.)

13 reaktion på “Checklista för att ge ut en bok

  1. Per-Johan

    Intressant, önskar jag hade haft allt detta innan.
    Men jag kopierar det och sparar till nästa bok.
    Men… -Vad är en “blurb”
    Du skriver att du skulle använda sådana, men vad är det för något
    Hälsningar
    Per-Johan

    Svara
  2. Bielke von Sydow

    hej jenny, fantastiskt roligt att se din lista. visar mångfalden i tillvägagångssätten. du har verkligen fått in alla moment. själv började jag med punkt 17, skaffade mig tio isbn på en gång, för att förbereda mig mentalt på att ge ut många böcker :-) Omslag och baksidestext gjordes strax innan tryck.
    Allra först planerade jag mitt releaseparty, faktiskt långt innan jag ens börjat skriva manuset, det roligaste först liksom :-)

    Svara
    1. jennyforsberg Inläggsförfattare

      Ja, visst är det mycket som behöver göras! Och precis som du säger är det ju inte säkert att man gör saker i just den här ordningen. Dessutom går de olika punkterna i listan ofta in i varandra. Det låter helt rätt att göra det roligaste först :-)

      Svara
    1. jennyforsberg Inläggsförfattare

      Förlagssystem tar en ganska fet procent på försäljningen, som jag inte har i huvudet just nu. Men den procentsatsen är också den enda avgift de tar – det kostar alltså inget om jag inte säljer något. Så jag ser det inte som en utgift utan att vinsten på varje bok blir lite mindre. Och det får det vara värt!

      Svara
  3. Pingback: Författardrömmar

  4. Cherstin Juhlin

    Hej, detta var intressant läsning och information, men för egen del skulle jag varken ha tid eller lust att hålla på med allt detta. Kanske med tanke på min folkbokförda ålder, 67.
    Jag är egenutgivare och håller på med min 3:e polis- och spänningsroman.
    Anlitar Recito förlag som gör i stort sett allt det grundläggande, utom korrekturläser, såsom
    ISBN, Bokrondellen, BTJ, e-böcker, egen försäljningssida samt Bokmässan i Gbg. Jag bifogar egna foton till omslaget.
    Vid beställning av 200 ex. kostar det mig 0 kronor i startavgift. Vid större upplaga en viss deposition. När kontraktet löpt ut måste jag köpa ut de böcker som finns kvar på förlaget. Jag kan också under kontraktstiden köpa på mig egna ex. och sälja själv -det tjänar jag bäst på. Jag får inte så mycket genom deras försäljning.

    Med vänlig hälsning
    Cherstin

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *