Utmaning för företagare startar på måndag

Har du sett att jag har en utmaning på gång för dig som är företagare? Den heter Bli världens bästa företagare på fem dagar, och den passar även för dig som inte har företag idag men som funderar på att starta eget.

Under utmaningen kommer du att ta reda på vilket som är det bästa sättet för just dig att driva företag. Utmaningen är en minikurs kan man säga, med övningar varje dag hela utmaningsveckan. Den startar på måndag och kostar ingenting. Det är redan ett gäng som har anmält sig. Superkul om du också vill vara med, tycker jag! Varmt välkommen att anmäla dig till utmaningen.

Vi ses på måndag!

Kramar, frid och regnbågar! 🌈

//Jenny

Var en snäll företagare

Snällhet ger framgång. Var snäll mot kunder, kolleger och samarbetspartners – men också mot dina konkurrenter. Kanske kan du göra konkurrenterna till kolleger eller samarbetspartners? Var också snäll mot dig själv och ditt företag.

Det finns ingen motsättning mellan att vara snäll och att tjäna pengar. Det är snällt mot dig själv att du tjänar pengar så att du kan betala hyran och få mat på bordet. Det är snällt mot företaget att gå med vinst, eftersom det är nödvändigt för att företaget ska fortsätta existera. Snällhet inkluderar att ha respekt för sig själv, sin kompetens och sin tid – och att ta betalt för det.

Vad som är snällt variera mellan olika sammanhang, företag och personer. Det är bara du som vet vad som är snällt för dig och ditt företag. Att vara snäll betyder inte att vara mesig eller att låta sig bli överkörd. I vissa situationer kan ett bestämt nej vara det snällaste man kan säga till någon.


I februari 2022 firar jag 20 år som företagare! För att fira det bjuder jag på 20 företagartips under hela månaden. Du hittar tipsen här på bloggen, på Instagram och på LinkedIn.

Publicerat den
Kategoriserat som Företagande

Var snäll mot dig själv

Var snäll mot dig själv i ditt företagande genom att se till att du mår bra. Du kommer att behöva det om du ska orka driva företag i många år (om det är vad du vill göra alltså). Men det finns självklart också ett självändamål i att må bra – för att livet, inte bara jobbet, blir roligare och bättre då.😊

Så gör det du behöver för att må bra. Det här till exempel:

  • Rör på kroppen.
  • Vila. (Du som följer mig vet att det här är min svaga punkt – jag jobbar på det!)
  • Umgås med vänner och familj.
  • Ta hand om dina relationer.
  • Meditera.
  • Ät bra mat som hjälper kroppen och hjärnan att orka så mycket som du vill.
  • Ha roligt – på jobbet och på fritiden.
  • Ha fritid – gör något annat än att jobba.
  • Skriv tacksamhetsdagbok – eller tänk på något du är tacksam för varje dag.
  • Var i naturen – var medveten i naturen – var medveten om naturen.

Med den sista punkten menar jag att det är möjligt att ta en paus från jobbet och gå ut i skogen och tänka på jobbet som du snart ska fortsätta med. Eller så kan du gå ut i skogen och uppleva det som händer i skogen. Den sistnämnda varianten kan hjälpa dig att fokusera bättre på jobbet när du sedan jobbar vidare.

Det här var förstås bara exempel. Du vet bäst vad just du mår bra av.

Vad gör du idag som är snällt mot dig själv?


I februari 2022 firar jag 20 år som företagare! För att fira det bjuder jag på 20 företagartips under hela månaden. Du hittar tipsen här på bloggen, på Instagram och på LinkedIn.

Publicerat den
Kategoriserat som Företagande

Företagare: var dig själv

Som ny företagare, och ibland även långt senare, spelade jag rollen som den där konsulten som jag tänkte att kunderna vill ha. Jag ville öka mina chanser att få in ett visst uppdrag, för att få intäkter i företaget, för att få en referens eller för att jag ville att en kund skulle bli återkommande.

Jag blev mig själv med öppna kolleger

En gång hade jag ett långt uppdrag där jag satt på plats hos kunden, och jag gick in i uppdraget i den där lite påklistrade konsultrollen. Men efter ett tag märkte jag att det ändrades. Kollegerna var öppna och välkomnande, och ju mer jag hängde med dem, både i jobbet och på luncher och fikaraster, desto mer blev jag mig själv. Det var fint att få vara mig själv mer, även som konsult, och det bidrog till att det här blev ett av mina roligaste uppdrag någonsin.

I dag är det viktigt för mig att jobba på ett sätt där jag kan vara mig själv. Mer åren blev jag mer luttrad och kände mig lugnare i att det skulle komma nya chanser framöver om jag inte fick ett visst uppdrag. Jag var inte längre intresserad av alla uppdrag som jag fick förfrågningar om, utan hade lärt mig urskilja vilka som passade mig.

Som onlineföretagare bestämmer jag mer själv

Nu bygger jag dessutom upp en verksamhet som onlineföretagare. För mig känns det som en bra förutsättning för att kunna vara mig själv i ännu högre grad. Då bestämmer jag själv vad jag vill erbjuda för onlineprodukter i mitt företag – i stället för att som konsult utgå från vad en viss kund behöver hjälp med vid ett visst tillfälle. (OBS! Inget som helst negativt om att jobba som konsult – det går självklart att vara sig själv även för den som har konsultandet som huvudsyssla.)

För att hålla i längden känns det viktigt för mig att jag inte behöver spela en roll, utan kan vara den jag faktiskt är. Hur tänker du om det? Är det viktigt för dig att vara dig själv i ditt jobb? Kan du vara det idag? Om inte, vad behöver du för att kunna vara dig själv?


I februari 2022 firar jag 20 år som företagare! För att fira det bjuder jag på 20 företagartips under hela månaden. Du hittar tipsen här på bloggen, på Instagram och på LinkedIn.

Publicerat den
Kategoriserat som Företagande

Använd pomodoro-tekniken för att fokusera

”Jobbar du hemma? Vilken disciplin du måste ha.” Det har jag ofta fått höra, särskilt före pandemin innan fler blev vana vid att jobba hemma. Det är en beskrivning jag aldrig har känt igen mig i; jag har inte bättre disciplin än någon annan. Ibland lyckas jag däremot komma ihåg att det finns en bra teknik som jag kan använda för att jobba mer fokuserat: pomodoro-tekniken.

Intervallträning för datorjobbare

För dig som inte känner till pomodoro är det som intervallträning, fast för oss som sitter vid datorn. Du jobbar i 25 minuter och tar paus i 5 minuter, och så börjar du om igen. Om man ska följa schemat för en heldag så blir det 4 pomodoro och sedan en längre paus på 15 minuter. Och så 4 nya pomodoro igen innan det är dags för lunch. Och så gör du likadant under eftermiddagen. Själv orkar jag inte jobba så fokuserat i en hel dag, men jag har ofta gjort så här under kanske 4 eller 5 timmar på en dag. Det finns förstås appar för det här – sök på pomodoro där du brukar ladda ner appar. Eller använd din vanliga tidtagning.

Rör på dig under pausen

Två saker att tänka på:

  • När klockan ringer så slutar du jobba direkt. Du ska inte tänka klart först. Om du slutar mitt i något är det nämligen mycket lättare att komma igång igen efter pausen.
  • Rör på på dig mellan varje pomodoro. Stretcha – bröstmusklerna brukar behöva en omgång om du sitter mycket framför datorn. Gör en yogaposition – kanske en stående framåtfällning. Stå på händer. Dansa. Gör knäböj. Vad som helst men låt kroppen pausa från stillasittandet vid datorn.

Den sista punkten är viktig. Om du använder pausen till att kolla sociala medier eller något så får varken kroppen eller hjärnan vila, och du får inte pausen du behöver för att kunna fokusera i många timmar. Lycka till!

Använder du pomodoro? Eller är du sugen på att pröva?


I februari 2022 firar jag 20 år som företagare! För att fira det bjuder jag på 20 företagartips under hela månaden. Du hittar tipsen här på bloggen, på Instagram och på LinkedIn.

Publicerat den
Kategoriserat som Företagande

Avsätt tid för att utveckla företaget och dig själv

Det är utvecklande att driva företag. Till viss del sker utvecklingen som av sig själv: Du hamnar i en situation som du behöver lösa. Du ser till att lära dig det du behöver kunna för att lösa situationen. Och vips så har du utvecklats.

Jag tycker också att det är bra att faktiskt avsätta tid för utbildning och personlig utveckling (och på sikt pengar – även om det kanske inte är något du prioriterar om du är nystartad). Ge dig själv tid och utrymme att lära av dina misstag och bestämma hur du vill göra i stället.

Skapa rutiner för att reflektera

Förutom att utveckla dig själv behöver du även utveckla företaget. Det är inget självändamål att genomföra förändringar hela tiden. Men med ojämna mellanrum kommer företaget antagligen att behöva förändras på ett eller annat sätt, för att några yttre eller inre förutsättningar ändras. För att få syn på när det är dags att ändra något behöver du stanna upp och reflektera. Se därför till att skapa rutiner för det.

Här är några förslag på rutiner för reflektion:

  • Skriv en loggbok – ett dokument där du skriver upp det viktigaste som händer i företaget. Det behöver inte vara stora saker, utan det kan handla om hur du jobbade tillsammans med en viss kund eller hur du löste ett visst problem. Om det inte kommer naturligt för dig att anteckna sådant så är ett tips att avsätta tid i kalendern – till exempel en halvtimme varje fredag – för att skriva i loggboken. Glöm inte att även avsätta tid för att läsa igenom anteckningarna ibland.
  • Åk på konferens en gång om året. Ensam, tillsammans med en eller flera andra företagare eller tillsammans med ditt team om du har ett. Eller alla tre varianterna, eftersom de kommer att ge olika resultat. Konferensen kan vara på lyxigt spa eller i lånad sommarstuga.
  • Sätt upp mål för dig och företaget en gång om året. Avsätt tid varje år för att gå igenom och utvärdera förra årets mål och för att sätta upp nya mål för det kommande året.
  • Skriv ner en sammanfattning av det gångna året vid ett tillfälle varje år.

Var beredd att reflektera spontant

Förutom uppstyrda tillfällen för reflektion behöver du också vara beredd att omvärdera om saker inte känns rätt eller om du är frustrerad över din jobbsituation. Du har alltid rätt att ändra dig. Byt riktning i företaget. Gör tvärtom. Ta anställning. Jag menar inte att du ska vända kappan efter vinden och göra precis vad som faller dig in bara för att du är på ett visst humör. Reflektera ordentligt och låt förändringen ta tid, men var inte rädd för att göra en förändring om och när du bedömer att det behövs.

Publicerat den
Kategoriserat som Företagande

Använd 80/20-regeln i ditt företag

Man brukar säga att 20 procent av det arbete som man gör ger 80 procent av de resultat man får. Det gäller alltså att definiera vilka 20 procent av ens arbetsuppgifter det är som ger de där 80 procenten av resultaten. Och så kan man strunta i de där andra 80 procenten sedan. Lätt som en plätt!

Få en överblick med 80/20-regeln

Nä, kanske inte helt lätt ändå. Men jag tycker att 80/20-regeln är ett bra verktyg för att prioritera och se över sina (eller företagets) arbetsuppgifter. Jag har många gånger satt mig ner och skrivit en lista med alla mina arbetsuppgifter, gjort en prioriteringsordning och dragit ett streck vid de översta 20 procenten. Enligt 80/20-regeln ska man då inte göra det som står under strecket.

I mitt fall har det oftast resulterat i att jag har fått en överblick och faktiskt kunnat gallra bort några av sakerna på listan. Men de flesta av arbetsuppgifterna under strecket är sådant som ändå måste göras, trots att de inte ger 80 procent av resultaten. Det kan handla om olika typer av administration som måste göras i ett företag.

Använd 80/20-regeln för att delegera

Du som har följt mig på sistone vet att jag har pratat mycket om att det är dags för mig att börja anlita andra till det som jag inte hinner med själv. Min känsla just nu är att det är lösningen för mig. Att få en överblick med jämna mellanrum är bra. Förhoppningsvis leder den till att jag kan prioritera bort något. Och därefter kan jag använda den prioriterade listan till att leja ut de arbetsuppgifter som jag inte själv hinner med. Vilket år som helt nu kommer det här att hända fullt ut i mitt företag 😀

Använder du 80/20-regeln?


I februari 2022 firar jag 20 år som företagare! För att fira det bjuder jag på 20 företagartips under hela månaden. Du hittar tipsen här på bloggen, på Instagram och på LinkedIn.

Publicerat den
Kategoriserat som Företagande

Var beredd att revidera planerna

Jag måste erkänna att det är en av mina svaga sidor, det här med att tänka om, backa ett steg och sluta göra saker jag väl har börjat med. Jag har en förmåga att aldrig riktigt förstå när det är dags att göra slut.

Men självklart har jag ändå tänkt om många gånger under mina 20 år som företagare – jag har bara gjort det för sent ibland, och därmed förlorat värdefull tid och energi. Eller vunnit en långsam och genomarbetad process, vem vet? Och vem vet var jag just nu borde tänka om, fast jag inte har förstått det än.

Jag prioriterade bort bokskrivandet

Ett exempel på något där jag har tänkt om är mitt bokskrivande. Jag har skrivit två romaner och fyra fackböcker, och under många år var det mitt mål att försörja mig (till stor del) som författare. Två saker gjorde att jag kom på andra tankar:

  1. Romanskrivandet gick på tok för långsamt, både för att jag är en person som skriver skönlitteratur långsamt och för att inte kunde prioritera att lägga tillräckligt mycket av min arbetstid på det. Utan en tillräckligt hög produktionstakt kunde jag inte se att mina romaner skulle ge mig en vettig inkomst på många, många år till (och då hade jag redan varit igång i många år). Det enda rätta var att pausa romanskrivandet och satsa på andra delar av min verksamhet.
  2. För mig känns det lättare att tjäna pengar på onlinekurser än böcker. Jag upplever processen att skriva en bok och att ta fram en onlinekurs som ganska likvärdig. Men medan det inte går att ta mer än ett par tre hundra kronor för en bok kan en kurs vara värd många tusenlappar. Därför ser jag det som att jag har bättre chanser att få till en vettig inkomst från kurser än från böcker.

Jag vill fortfarande skriva böcker, men det är så mycket jag vill, och böcker är inte det jag prioriterar just nu. För romaner tänker jag att det får jag väl göra när jag blir pensionär (yeah right, jag lär ju självhushålla och driva företag då också). Fackböcker tänker jag att jag kan skriva en när som helst. Det är bara att just nu känns som det som en bättre affärsmodell att göra onlinekurser och kanske ett medlemsprogram.

Se där ett exempel där jag reviderade mina planer. Undrar vad jag håller fast vid som jag inte reviderar, fast jag kanske borde.

Är du bra på att revidera planerna när det behövs? Berätta gärna hur i en kommentar. Jag behöver bli bättre på det!


I februari 2022 firar jag 20 år som företagare! För att fira det bjuder jag på 20 företagartips under hela månaden. Du hittar tipsen här på bloggen, på Instagram och på LinkedIn.

Publicerat den
Kategoriserat som Företagande

Ta råd från rätt personer

Det här var den första reaktionen från en person i min närhet när jag berättade att jag tänkte starta eget:

”Om du går i konkurs så blir det utmätning och så kommer kronofogden hem till dig och hämtar teven”.

Det är så mycket i det här som är knasigt:

1 Är det här det första man ska säga till en närstående som berättar att hon vill ta det stora steget att starta eget?

2. Man går i konkurs för att man har skulder som man inte kan betala. Mitt företag har hittills aldrig haft några skulder – jag har inte lånat några pengar för att driva mitt företag. (Inte för att det är något fel på att låna pengar, men det har hittills inte varit aktuellt för mig.)

3. Om jag har förstått det rätt är väl teven en av de saker som man får behålla vid en utmätning, om det inte är en superduperlyxteve?

Den här personen har uppenbarligen aldrig haft företag själv och har inte en aning om vad hen pratar om. Som tur var tog jag inte råd av hen utan pratade med andra som hade företag och sedan körde jag igång.

I det här exemplet är det kanske uppenbart att det här inte var rätt person att lyssna på. Men det är inte lika självklart i alla sammanhang. Jag har själv många gånger gått i fällan att jag lyssnar på personer som inte vet någonting om företagande i allmänhet eller min bransch eller mina förutsättningar i synnerhet. Gör inte samma misstag. Ta bara råd från personer som har koll på din typ av företagande, din bransch eller din situation. När andra kommer med råd tackar du trevligt för rådet och går vidare på din väg.

Håller du med?


I februari 2022 firar jag 20 år som företagare! För att fira det bjuder jag på 20 företagartips under hela månaden. Du hittar tipsen här på bloggen, på Instagram och på LinkedIn.

Publicerat den
Kategoriserat som Företagande

Var rädd om din tid

Tid är en det enda du har, som Bodil Jönsson säger i den klassiska boken Tio tankar om tid. (Att läsa den är för övrigt ett tips i sig.) Se till att använda din tid till det som är rätt för dig och ditt företag.

Några korta tidstips:

  • Ha koll på varför du driver företag, så att du kan utgå från det när du bestämmer vad du ska använda din tid till.
  • Prioritera så att du vet vad som är viktigast.
  • Planera så att du vet när du ska göra vad.
  • Se till att få ostyckad tid. Stäng av ljudet på telefonen – eller sätt den på flygläge några timmar då och då. Stäng dörren till kontoret. Ha inte mejlprogrammet öppet hela dagen. Ha för guds skull inga pushnotiser från sociala medier och annat i telefonen – bara stäng av dem!
  • Jobbar du hemma och bor tillsammans med andra? Lägg upp arbetet i samråd med övriga familjen och kom överens om vad som gäller.

OBS! Att vara rädd om din tid betyder inte att du ska jobba dygnet runt. Att vila, träna, meditera, umgås med nära och kära och göra fritidsaktiviteter ger energi och återhämtning. Det är väl investerad tid.


I februari 2022 firar jag 20 år som företagare! För att fira det bjuder jag på 20 företagartips under hela månaden. Du hittar tipsen här på bloggen, på Instagram och på LinkedIn.

Publicerat den
Kategoriserat som Företagande

Pin It on Pinterest

Share This