Ta reda på mer inför ett säljmöte

Jag är ju egenföretagare, eller frilansare om man så vill. (Om du inte redan vet det här är du välkommen att kika in på Klartexts webbplats och läsa om vad jag jobbar med när jag inte skriver böcker.) Ibland händer det att jag får ett mejl med en förfrågan som inte innehåller mer information än ”Hej, vi skulle behöva lite hjälp med texter, kan vi boka in ett möte?”

Här skulle jag ju kunna tänka: ”Åh, ett säljmöte, klart att jag vill ses.” Men jag gör faktiskt inte det. Jag vill att vi ska veta mer om varandra först, att vi båda innan vi ses gör en preliminär bedömning av om det verkar rimligt att vi kan jobba ihop.

Jag får många förfrågningar – betydligt mer förfrågningar än vad som faktiskt leder till uppdrag. Det finns många anledningar till att en förfrågan inte leder till ett uppdrag. Till exempel att kunden vill ha hjälp med något som jag inte alls gör – kanske skriva texter på engelska – att kunden vill ha jobbet klart i går men jag inte kan leverera det förrän i morgon, att kunden vill ha hjälp på en tidpunkt där jag har bokat in annat, att de vill ha någon som sitter hos dem på heltid och så vidare. Det finns också kunder som inte är vana vid att anlita konsulter som inte har insett vad det faktiskt kostar, att jag behöver debitera för alla timmar jag lägger ner. De tror att det kommer att kosta några enstaka tusenlappar för något som är många, många timmars jobb för mig.

Jag är rädd om min tid. Både min arbetstid och min fritid. Om vi antar att den här kunden sitter i Stockholms innerstad så tar det mig en timme att ta mig dit från förorten, ett möte tar minst en timme, kanske två, och sedan tar det mig en timme tillbaka igen. Med lite ställtid så tar ett sådant här möte minst en halv arbetsdag. (Jag kanske ska förtydliga att jag jobbar med flera uppdrag parallellt och aldrig tar uppdrag som handlar om att jobba mer eller mindre heltid åt en kund under en längre period; den som jobbar så ser antagligen annorlunda på sin tid.) Är det inte bättre att vi tar reda på lite mer om varandra först, innan jag lägger en halv dag på det här, och innan kunden lägger en timme eller två? Att vi lägger fem minuter var på att jag mejlar några frågor som jag får svar på, eller att vi tar ett kort telefonsamtal. Jag vill gärna att kunden berättar mer om vad de vill ha, och att jag får berätta vad jag kan göra. Helst vill jag också prata omfattning och kanske till och med pengar direkt, särskilt om kunden verkar osäker eller ovan vid att anlita konsulter. Jag vill att vi båda gör en första bedömning av om det verkar vara en bra idé att just vi samarbetar – innan vi ses. Därefter kan vi gå vidare med ett möte, när chansen är större att samarbetet kommer att bli av. Jag vill inte lägga en halv dag på ett möte som det är stor risk att det inte leder någonstans. Och det gäller även om jag inte har fullbokat med debiterbara jobb för tillfället; jag har alltid mycket att göra ändå.

Hur tänker ni andra som är egenföretagare? Bokar ni in det som brukar kallas för förutsättningslösa möten? (Å, vad jag avskyr det uttrycket; varför ska man ens ha några möten om det inte har några förutsättningar?) Eller tar ni reda på mer först?

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Pin It on Pinterest

Share This