Det landade ett mejl i min inkorg med rubriken ”5 erbjudanden – black friday”. Jag kände inte igen avsändaren, som var ett företagsnamn, och jag började omedelbart leta efter länken för att sluta prenumerera.
Jag har svårt för konsumtionshets i allmänhet och särskilt svårt för dagar som bara finns till för att spä på det ytterligare. Tidigare har jag tänkt att det kan vara en bra idé att haka på Black Friday om man är en företagare som säljer saker som inte ökar den onödiga konsumtionen ytterligare. Vi är ju många som erbjuder till exempel tjänster eller hållbara konsumtionsvaror – eller har en affärsmodell som bygger på cirkulär ekonomi. Att marknadsföra sig med hjälp av Black Friday skulle kunna vara ett sätt att visa för våra kunder och andra att det finns hållbar konsumtion och att dagen inte behöver användas till onödig konsumtion. Så tycker jag fortfarande att man kan tänka som företagare. Men på mig personligen fungerade det uppenbarligen inte.
Mejlet jag fick kom från en soloföretagare som jag har gått kurs för, även om det var länge sedan. Det såg jag när jag klickade upp mejlet för att leta efter avprenumerera-länken. Jag klickade inte. För jag vill få hennes mejl även i fortsättningen. Men ämnesraden fick mig att slå bakut.
Så nu har jag tänkt om. Som konsument vill jag inte ha något med Black Friday att göra, och då finns det stor risk att min idealkund tänker likadant. Om jag tänker efter så vill jag inte heller som företagare bli ihopkopplad med Black Friday. (Hmm … nu blir jag ändå det genom att skriva det här; det är inte alltid lätt att göra rätt.) Så jag ska inte använda den dagen – eller liknande tillfällen – för att sprida mina egna erbjudanden. Så tänker jag just nu i alla fall.
Hur tänker du – som företagare eller som konsument? Använder du Black Friday för att sprida dina erbjudanden? Gillar du att få hållbara erbjudanden på Black Friday eller vill du helst ha en köpfri vecka den här veckan?