Skratta dig kreativ

Kommer du ihåg hur det var i tonåren? Du och din kompis kunde titta på varandra och brista ut i ett gapskratt och det kändes som om ni aldrig skulle kunna sluta. Kommer du ihåg hur det kändes efteråt? Förmodligen var du varm och skönt avslappnad i kroppen. Och nu kommer det bästa av allt: Du kan skratta så även i vuxen ålder.

Faktum är att skrattet ger en massa positiva effekter. Det fungerar precis som annan fysisk träning: blodet syresätts, det frigörs endorfiner, spänningar i kroppen släpper taget.

Hur gör man för att skratta?

Men hur gör man då för att skratta? Självklart kan du se en rolig film, höra en rolig historia eller läsa en rolig bok, men du behöver inte göra det. Skratt behöver faktiskt inte alls ha något samband med humor. Du kan bara bestämma dig för att skratta, precis som du bestämmer dig för att träna eller meditera.

Om du vill kan du göra konstgjorda skrattljud: hi hi hi, ho ho ho, ha ha ha. Om du inte börjar skratta (Om inte annat åt dig själv för att det är knasigt) så fortsätter du bara med dina ljud. Tänk inte så mycket. Notera hur det känns i kroppen. Försök inte tvinga fram ett äkta skratt. Det fejkade skrattet ger lika mycket positiva effekter som ett riktigt skratt. Om det kommer ett riktigt skratt så är det en bonus. Efter några minuter slutar du skratta och känner efter hur det känns i kroppen. Ta några djupa andetag och fortsätt med det du höll på med.

Men när ska jag skratta?

Antingen passar du på att skratta när du är ensam hemma eller också drar du in hela familjen i skrattet – barn brukar vara bättre än vuxna på det här. Har du en stressig dag och svårt att hitta tid till att skratta hemma kan du använda mobiltelefontricket, som jag har lärt mig på Skrattklubb Stockholm (som tyvärr lägger ner sin verksamhet nu när terminen slutar, läste jag just). Då plockar du helt enkelt upp din mobiltelefon när du sitter på bussen eller var du än är, och så låtsats du att du pratar med en kompis som berättar något väääldigt roligt. Du bara måste skratta. Högt och länge.

Ta en skrattpaus

Men å, tänker du nu, vad hon babblar om skratt – finns det någon poäng med det här inlägget eller? Ja, det finns det faktiskt. När du har kört fast i ditt skrivande, eller för all del i ditt jobb vad du än gör, så har du hört förut att det är bra att ta en paus och göra något annat. Ta en joggingtur, en promenad eller ringa en kompis och prata bort en stund. Att skratta är en sådan aktivitet som du kan göra för att ta en paus och komma vidare. Du tar in nytt friskt syre i kroppen, fyller på med ny energi och får nya kreativa impulser. Prova vettja! Sitter du i kontorslandskap? Använd mobiltelefontricket eller gå in på toaletten och skratta utan ljud – om du inte vill dra med dig dina kollegor i ett gemensamt skratt förstås.

Gillar du tanken på att skratta men tycker att det känns för knasigt att göra hihi-ljud för dig själv? Använd en trigger som får dig att börja skratta. Du kan till exempel titta på det här klippet och hänga på skrattet:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *