Hur gör en framgångsrik egenutgivare?

Jag skrev ju om författaren Christian Unge i förra veckan. Då handlade det mest om hans nya bok Kongospår, men jag nämnde också att han är en oerhört framgångsrik egenutgivare. Christian Unges första bok Turkanarapporten har nu sålt i hela 21000 exemplar. Alltså, förstår ni hur mycket det är? Som jämförelse har jag hört att en genomsnittlig romandebutant på de stora förlagen säljer ungefär 800 böcker. Christian har alltså sålt 21000! Som egenutgivare! I sanning en stor inspiration.

Jag frågade Christian hur han gör för att sälja så många böcker. Så här svarade han:

Jag ser det som tre delar:

Det första är att man måste komma in i de vanliga kanalerna: Akademibokhandeln, Adlibris, Bokus etc. Nätbokhandlarna tar ju in det mesta så där är det inga problem. Man måste ligga på lite för att haka på deras kampanjer förvisso. Akademibokhandeln, centrala inköp (och Ugglangruppen mm) är svårare. Då gäller det att visa att man redan har sålt en del böcker och referera till några recensioner/artiklar. Och sen vara ihärdig. Min första bok, Turkanarapporten, fick jag in på Akademibokhandeln men inte Bokia och Ugglan, centralt. Med Kongospår gick det bättre: alla köpte in den.

Sen är det själva PR-biten. Och där måste man vara kreativ och inte ge upp. Twitter är kanon, särskilt för att komma i kontakt med alla fantastiska bokbloggare. Men sen även vanliga fejan, mailutskick etc. Starta med lokala tidningar där man bor/ branchtidningar inom något område där du kanske jobbar/ har kontakter. Att få in foten, helt enkelt.

Men det område som varit mest framgångsrikt för mig vad gäller antal sålda böcker är nog den egna försäljningen. Jag har sålt böcker till kliniker, olika sjukvårdkopplade organisationer, läkemedelsföretag mm. Alltså områden där jag haft kontakter eftersom jag är läkare.

Egentligen är det inga hemligheter eller tydliga knep jag kan avslöja. Bara riktigt hårt slit och envishet. Jag fick t ex idag den tusende refuseringen från ett förlag som i princip sa “du faller på målsnöret hos oss”. Jag vet inte hur många liknande omdömen jag fått, och, som alltid blir jag nedstämd och irriterad. Men snabbt vänder jag den negativa känslan till en kamplust: “De ska inte få säga åt mig att jag inte kan sälja böcker”, typ.

Nej, det är svårt att påstå att Christian Unge inte kan sälja böcker. Ett stort tack till Christian för svaret och för inspirationen!

6 reaktion på “Hur gör en framgångsrik egenutgivare?

  1. Pingback: Liten intervju om egenutgivning | Christian Unge

  2. Bielke von Sydow

    Bra inspiration för alla oss som strävar ihärdigt med att få ut våra böcker i större volymer. Tack jenny och christian för att ni delar med er av goda exempel, mvh Bielke von Sydow

    Svara
    1. jennyforsberg Inläggsförfattare

      Ja, visst är det inspirerande att se att det finns författare som lyckas sälja stora mängder böcker!

      Svara
  3. Kim M Kimselius

    Mycket intressant inlägg. Säljer ju själv en hel del som egenutgivare och vet hur mycket hårt arbete det ligger bakom den försäljningen. (Tillbaka till Pompeji har sålt i nästan 50.000 ex nu.)
    Det är bra att du lyfter fram egenutgivare som lyckas, Jenny. Det inspirerar andra som har svårt att nå ut med sina böcker. Det gäller att inte ge upp, tro på sig själv och skriva på. Ju fler böcker man ger ut, desto lättare blir det, eftersom böckerna säljer varandra.
    Kram Kim :-)

    Svara
    1. jennyforsberg Inläggsförfattare

      Tack Kim! Du är ju själv ett lysande exempel på en framgångsrik egenutgivare! Kanske vill du också skriva ner dina bästa tips kort i ett blogginlägg här hos mig?

      Svara
  4. Pingback: Christian Unge: Saharasyndromet | Jennys författarblogg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *