När jag var på Kistamässan för någon månad sedan, som jag har skrivit om tidigare, så lyssnade jag på trendspanaren Göran Adlén. Det var superkul att lyssna på honom. Han var en mycket intensiv föreläsare. Föreläsningen var kanske 45 minuter eller så, och mängden fakta som strömmade över mig under den här stunden var enorm.
När jag gick därifrån var det framför allt två saker som jag hade med mig:
- Det händer så otroligt mycket runt omkring oss hela tiden. Allt händer nu. Överallt. När som helst. Hur förhåller vi oss till det?
- Vad kul det verkar att vara omvärldsbevakare. Hur blir man det? (Eller snarare, hur kan man tjäna pengar på det? För trendspana, ja det är ju bara att göra.)
Några saker som Göran Adlén nämnde:
- 80 personer i världen äger lika mycket som de 3,5 miljarder fattigaste människorna.
- Det startas fem nya konton på Facebook per sekund och två nya konton på LinkedIn per sekund.
- Vi får mer och mer information, men vi fattar vi inte bättre beslut. Snarare blir vi mer rigida i vår uppfattning. Vi håller fast vid det gamla. Vi lägger 36 procent mer tid på att läsa en artikel som redan stämmer överens med våra åsikter.
- Vi håller på att bli den icke-tänkande människan.
- Vi blir i snitt avbrutna var 11:e minut av mejl, sms och så vidare under dagen. Det gör oss mer korkade och vi fattar sämre beslut.
- En studie visar att studenter kan koncentrera sig i 2 minuter i sträck när de studerar.
- Kvalitet gånger kvantitet = resultat. Om vi har en skitprodukt spelar det ingen roll hur ofta vi pratar om den, det blir ändå inget bra resultat.
- Personligt varumärke handlar om att fascinera sin omgivning. Hur fascinerande är du?
- Selfies. Vi vill skapa en bild av oss som unika. Vi delar bilder på oss själva, vad vi äter, hur vi tränar, vad vi tycker, vad vi gör. Är det någon som längtar efter att se sina kompisar tider på Runkeeper eller undrar vi verkligen vad vännerna kommer att lägga på grillen på lördag? Leverera information som folk vill ha.
- Vad jag säger om mig själv är rätt ointressant. Det är vad andra säger om mig som är det viktigaste. I sociala medier till exempel.
- Work hard and be nice to people. Skapa berömmande kulturer som uppmanar till nytänk.
- Sätt dig in i de nya förutsättningarna och avfärda inte nya rön och trender med ”det går inte”.
Dessutom gillade jag Göran Adléns slutord:
- Våga (tänka i nya banor)
- Älska (släpp loss din passion)
- Spring (ut och testa).
Den här dagen på Kistamässan gjorde mig faktiskt sugen på att ägna mig (ännu) mer åt omvärldsbevakning. Det var inte bara Göran Adléns föreläsning som handlade om trender, utan flera andra föreläsningar som jag lyssnade på var inne på ämnet.
Göran Aldén har skrivit flera böcker, men när jag skulle länka till dem på Adlibris eller Bokus så hittade jag inte en enda av dem där.