I tidningen Skrivas september/oktober-nummer fanns en utmärkt artikel om att skriva dialog. Jag har tänkt sedan dess att jag ska blogga något om den. Så nu gör jag det :-) Och nu när jag läser artikeln igen så ser jag att den är skriven av Anders Fager, som jag verkligen gillade att lyssna på när jag var på konferensen Skriv2016 häromveckan.
I artikeln ger Anders Fager fyra övningar för att skriva dialog:
Inga känslor här
I övningen som Anders Fager kallar ”inga känslor här” ska man ”skildra en flirt” utan scenanvisningar och förklaringar av vad folk tänker och känner. Det är förbjudet att ”beskriva tonfall, ansiktsuttryck eller vart någon tittar”. Å, vad svårt! Det här är en övning jag verkligen behöver :-)
Strunta i vem
I den andra övningen ska man skildra ”ett sammanträde, ett möte i kommunen eller på Magikerkollegiet”, där det sitter ”halvdussinet människor” runt ett sammanträdesbord. ”Folk pratar lite i munnen på varandra. Det är lite irriterat, men en av de närvarande har en ny idé som alla motvilligt accepterar.” Övningen är att skriva ett par sidors intressant diskussion utan att någonsin nämna vem som säger vad. Spännande!
Fatta genom att lyssna
Den tredje övningen går ut på att skriva en diskussion mellan två eller tre specialister. De pratar om de typiska saker som man pratar om inom det här ämnet, men det ska också vara intressant för läsaren. Det gäller att akta sig för att låta specialisterna förklara vad de pratar om. De behöver inte det, eftersom alla närvarande vet det, och om de förklarar blir det inte trovärdigt. Samtidigt vet inte dina läsare vad ”vi provar en tiogrammare i låda åtta” betyder. Vilken utmaning!
Prata om en sak men berätta om en annan
Här gäller det att väva ihop pratet om det som för handlingen framåt med allmänt vardagsprat. Anders Fager menar att det här passar extra bra i deckare, och han ger exemplet att obducenten och poliserna berättar något för varandra, men för att det inte ska likna en trist föreläsning så sker samtalet per telefon medan en av dem är på dejt och berättar om personen hen dejtar. Övningen är: ”Låt folk prata som de gör i ett fikarum och låt samtalet dels behandla något på arbetsplatsen och dels ett socialt fenomen.”
Vilket skrivsug jag får när jag läser om de här övningarna! Vilka är dina bästa knep för att skriva bra dialog? Vilken författare tycker du skriver bra dialoger?
Förresten, vet du om att jag har en onlinekurs för dig som vill skriva en roman med hjälp av ett genomarbetat synopsis? Här hittar du kursen Skriv en roman på sex månader.
Roligt inlägg och bra tips!
Japp, det var verkligen bra tips – jag kan ju inte ta åt mig äran för dem förstås :-)