Jag har läst en till bok om att ge ut böcker: Lyckas med bokutgivning av Lars Rambe, Sölve Dahlgren och Ann Ljungberg.
Eftersom jag känner författarna har jag känt till den här boken sedan den släpptes 2010 och hela tiden varit sugen på att läsa den. Så det var verkligen på tiden. Men när jag slog upp boken var jag ändå lite avvaktande. Jag hade ju precis läst Förverkliga din bokdröm; tänk om den här boken skulle innehålla precis samma information? Och jo, det är klart att en del tips och checklistor återkommer. Men å vad mycket nytt jag lärde mig! Och å vad mycket nya idéer jag fick!
Som vanligt satte jag en miljard märklappar i boken och lät sedan varje lapp bli en punkt i någon av mina listor Utgivningsplan och Marknads- och PR-plan.
Författarna till Lyckas med bokutgivning pratar en hel del om något som jag tycker är viktigt: att bygga sitt författarskap. När jag läste boken blev jag påmind om att det tankesättet även bör genomsyra ens sätt att se på marknadsföring. Ett exempel (orden är mina egna men idén kommer från Lyckas med bokutgivning):
Om du gör en aktivitet (en signering, författarföreläsning eller liknande) som knappt säljer en enda bok så kan det ju kännas som om det var en aktivitet som gav dålig utdelning. Och så var det också om målet var att sälja så många böcker som möjligt vid just det tillfället. Om målet i stället var att bygga författarskap vill du skaffa nya läsare snarare än att sälja böcker. Då är frågan: hur många nya läsare gav marknadsföringsaktiviteten? En aktivitet på ett bibliotek kanske inte säljer några böcker men om ett tiotal personer då, eller vid ett senare tillfälle, lånar din bok på biblioteket så har du fått tio nya läsare. Det är guld värt när du sedan släpper din nästa bok.
Så vilken av de två böckerna om egenutgivning rekommenderar jag? Nej, jag kan inte välja. Nu ligger båda på mitt skrivbord och jag kommer att återkomma till dem många gånger de närmaste månaderna.