Hisspitch för Akrobaten

Varje författare med självaktning har självklart en hisspitch för var och en av sina böcker. Hisspitch? Vad är nu det? Jo, det är den korta presentationen som man använder när man hamnar i samma hiss som någon, och så har man bara hissfärden på sig att sälja in sin bok. Typ trettio sekunder eller så.

Hisspitchen för Akrobaten ser just nu ut så här:

En medelålders mytoman skryter gärna om sitt lyckliga familjeliv och sina skötsamma barn, men egentligen vill hans fru skiljas och tonårsbarnen är helstruliga och passar inte alls in i den fina bild som han målar upp.

Sara Lövestam skriver inspirerande om hisspitchar i det här blogginlägget, fast utan att kalla det så. Hon skriver att hon “Reducerar min bok till en person och en intrig.” Och så visar hon exempel för var och en av hennes böcker.

Ordet hisspitch kommer inte från bokbranschen utan är snarare säljargong. Den som säljer en produkt eller tjänst eller har ett företag har med fördel en hisspitch i bakfickan att plocka fram närhelst det passar. Har du en hisspitch? För en bok eller något annat? Skriv gärna den i kommentarsfältet!

PS. Du har väl läst Sara Lövestams böcker? Själv har jag än så länge bara läst Udda och I havet finns så många stora fiskar, men de var något av det bästa jag har läst de senaste åren. Jag planerar att läsa resten av hennes böcker i sommar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *